Sila Klik Iklan Ini

Friday, October 2, 2009

CUTI - CUTI KE TASIK KENYIR


Kali ini famili mokcik pi cuti-cuti ke Tasik Kenyir pulak. Kali ni n3 acik kasi gambar lebih skit daripada tulisan, biar naik juling bijik mata korang tengok gambar yer plak. Nanti mommy anis cakap acik suka buat karangan lagi kang... Sori pada kenkawan yg tak suka membaca kay. Sila lah abaikan tulisan ni yer....Sebenarnya mokcik tak sengaja okkay nak tulis panjang-panjang. Tetiba jer dia terpanjang ngan sindirinya...acik dah cerita seringkas bleh daaa....



Kali ni percutian kami agak best sbb sume adik badik acik ceni nan ado bleh pi cuti-cuti trip ini berbanding bercuti ke Pulau Tenggol bulan Mei lepas. 3 org kaum kerabat acik yg tak leh join tau. Kami pi dlm 5 bijik keta gittew, bertolak dari umah dlm kul 11.00 am dan sampai di Jeti Gawi dlm kul 1.30 pm.



Oleh sbb check ini dlm kul 2.00pm maka kami putuskan utk lunch di jeti ni dulu dengan harapan boleh meringankan bebanan makanan yg hendak dibawa. Nak ke tasik sana kena naik bot dlm 10 minit gitu utk sampai ke rumah rehat persekutuan di Pulau Sah Besar.



Trip kali ni mokcik sewa rumah rehat persekutuan je, maklum la kitakan staf gomen. Rega umah ni tersangatlah murahnya dan dapat pakej sekali rega bot yg amat murah berbanding bot yg dibyr secara private. Rumah ni ada 2 jenis


  • Rumah banglo 3 bilik (RM60 satu malam)

  • Rumah banglo 2 bilik (RM50 satu malam)

Acik amek banglo 2 bilik sebyk 2 bijik sbb kaum kerabat ramai sgt yg nak join ni. Mulanya acik bayar utk banglo 3 bilik sebijik, tapi dicancell kan sbb rasa cam tak muat je penghuninya. Sib baik duit yg acik dah byr tu depa kata akan direfund... lega rasanya...kalu dak burn la RM 178.00 duit acik weeiiii. So pada kenkawan acik cadangkan booking rumah rehat ini, amat berbaloi-baloi sekali. Tapi kita staf badan berkanun terhad skit, tak sebanyak full gomen rumah rehat yg ada utk kita. Kalu tak silap ada 3 tmpt je...Tak aci tul laaaa main pilih kasih....


Ini sebahagian bahan-bahan mencekik kami... penuh satu triton Mak Ngoh tuuu. Triton baru ni... ampun mak ngoh jangan marah... promo skit.



Tasik Kenyir. Di jeti Pengkalan Gawi ni. Baru je parking keta




Japih makan kopok je kami sume melantak nasi lauk sambal petai bilis, ikan gorang, ikan singgang, sambal tempe, ulam, tempoyak+ budu (menu wajib ni)



Ngan sepupunya E-cha




Japih, kakak ngan Along (ehem-ehem Mok Teh)



Ni time dah smpai kat banglo dah. Gambar tak ikut susunan ya tuan/puan. Oleh kerana umah ni tak leh nak sangkut buai, maka kami telah membawa buai askar ni dan digantung kat tiang umah. Penyudahnya japih tak leh tido gak, asyik duk gelak je dlm buai ni




Ni kat jeti. Tengoklah tu.. ini baru 1/3 bahan mencekik yg kami bawa. Terkejut penyelia resort ni tengok brg-brg kami bawa. Katanya tak perlu bawa byk brg sbb di rumah sana sume dah disediakan. Dan yg paling haru katanya kat sana kena panjat tangga tinggi dlm 100 anak tangga sbb air tasik surut skrg



Jeti Gawi daripada kawasan parking keta. Semasa kami tiba kat jeti ni, jip polis ngan ambulan ada, tengah tunggu mayat budak yg mati lemas kat tasik sana. Cuak gak kami ngan berita ni...Apa pong kami berserah kepadaNya supaya kami sume selamat. Masa mayat tu smpai kami tengok maknya masih menaggis smpai bengkak mata. Sapa tak sedey weeiiii tengah bergembira tetiba ada berita duka...




Atas bot ke Pulau Sah Besar



Kami naik bot yg paling besar bleh muat 15 orang gittew. Reganya RM50 je satu trip (pergi dan balik). Kalu bot yg diusahakan secara prebet RM150 satu trip. Lagi satu bot bleh muat 8 org, reganya RM30 satu trip.




Antara bot nan ado




Dah sampai di Pulau Sah Besar. 100 anak tangga tuuu. Kalu air tak surut jeti akan cecah signboard kat tangga merah tu. Tak der la tertonggek sgt kami nak smpai kat atas nun...




Ni kami pi air terjun di Pulau Saok. 15 minit naik bot dari Pulau Sah Besar. Ini xtvt kami pada hari kedua. Mandi air terjun sambil mkn bihun dan sandwich. Nak ke sini kena byr bot RM5 satu kepala dari rumah rehat. Dan rumah rehat ni hanya ada pakej ke air terjun ni ajo. Ke air terjun langsir yg lagi cantik tak dak, kalu nak kena naik bot prebet



Ni gambar rega banglonya




Ikan kat jeti Pulau Sah Besar





Banyak tul ikan tapi susah nak makan umpan pancing




Ni aje ikan yg paling besar kami dapat... Payah tul la ikan kat sini nak makan umpan. Depa pi sekolah kot





Permandangan jeti dari banglo yg kami bermalam




Pandangan jeti dari Pulau Sah Kecil. Nampak sgt air tasik yg dah surut. Kalu dak tak nampak tanah merah tu.




House Bot. Rumah ni jadi pilihan kaki pancing sbb pemandu bot ni akan bawa kita kemana saja dlm tasik ni dan duk la berapa lama yg mahu. Dlm rumah ni macam-macam ado tau termasuklah astro. Rega bot ni yg paling murah RM800 satu bot satu mlm. Pak Ngoh cakap kawan nya ada yg dah naik bot ni RM 1600 bleh muat 40 orang gittew sbb dia 2 tingkat.




master bed room



Dapur. Kat umah macam-macam ada. Tinggal lagi bawa makanan je. Periuk nasi, cerek, pinggan, cawan, periuk, kuali, sudu, jug, pisau, lesung batu pong ada tau...



ruang tamunya.



Ini peta pulau sah besar. Pulau ni milik kerajaan. Sebelahnya pulau sah kecil yg ada taman herba adalah milik Ketengah








Petang tu sampai je terus buat xtvt berkayak. Kakak ngan Pak Ngoh. Pak Ngoh jadi drebar kayak sbb sorang-sorang duk hangkut kami balik dari Pulau Sah Kecil. Kami pi Taman Herba. Kayak ni satu jam RM7




Jambatan ni yg menghubungkan Pulau Sah Besar dan Pulau Sah Kecil. Kalu tengok peta Pulau Sah Besar lagi kecik dari Pualau Sah kecil tau... Kami ke taman herba lalu jambatan ni, agak jauh skit perjalanannya, kalu nak cepat naik kayak je...




Pondok di Taman Herba. Taman ni adalah projek dari Ketengah




Pengunjung akan dihidangkan ngan air tongkat ali yg maha hebat pahitnya ittew... Di sinila kamera mokcik kong...abis bateri daaa. Tak bermakna dunia blogku tanpa kamera... Sib baik ada kamera kaum kerabat yg lain... bolehla menagih simpati tuk ihsankan gmbr ke blog mokcik ni





Aneh tul pokok ni. Kat taman ni gak mokcik jumpa pokok oregano tapi tak leh amek gmbr...sedeyyy... Tak sangka kat Mesia oregano pong bleh idup gak yerr... Mokcik pong nak tunjukkan gambar pokok anggur yg tok mek tanam, tu n3 lain la nooo...






Kain main besar pokok tongkat ali ni. Seterusnya cucilah mata tuan/puan ngan gmbr tasik kenyir ni yer...










Tengok tu air tasik yg surut. Kalu dak tenggelam tanah merah tu. So kalu sesapa nak pi sana dinasihatkan pi bulan 2 hingga bulan 7 sbb masa ni air tak surut, tak dek penat korang nak memanjat ank tangga tu.




Trip kali ni kami tak leh pi tmpt penternakan ikan kelah sbb air surut. kalu nak pi gak kena jalan kaki 1 jam setengah... ooo penat oiii... nak-nak pulak kena dokung japih mau kebas urat kentut ni...


Utk menu mkn-mkn di sini mokcik maleh nak cito sbb tak der gmbr... Cuma yg best mlm tu kami bbq ayam, ikan, sosej dan kupang yg ditangkap di jeti siang tadi. Apa pong kalu tuan/puan, cik-cik nak ke sini dinasihatkan agar membawa makanan shj sbb semua peralatan sudah disediakan termasuk tmpt membakar bbq.

2 comments:

MAMAT said...

Salam. eh awak ke RPP naik bot sewa dia mcmn? then parking keta kt mana?

Amsyahril Syahril said...


Assalamualaikum Tuan/Puan.

Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

Contact person : Amsyahril
Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.