Sila Klik Iklan Ini

Friday, April 27, 2012

PUFF SARDIN

Setelah selesai mengepuff pisang kita mengepuff sardin pulop...Tapi kali neh kulit puff mokcik wat sindri...wahh mokcik terlebih rajin ko jahhh...

Kulit puff neh agak remeh skit nk buat sbb kena simpan dlm peti ais bagai tu yg agak kelemauan yg nyata kalu nk buat puff ini melainkan kalau teringin sesangat dah. Boleh dibilang dengan jari berapa kali jer mokcik wat kulit puff ini. 

Kali pertama buat ok menjadi cantik crosant mokcik,  kali kedua wat hancus sehancusssnya sbb masa simpan doh dlm peti ais tak perasan plastik cover doh terbocor dan doh telah bertukar menjadi seperti selimut gebar yg kembang setaman di dalam peti ais. Ini kali ketiga buat dan kali ini kehodohan yg nyata lagi terserlah kulit puff mokcik hohoho tapi sib baik masih ranggup dan gebu.

Mokcik buat kulit puff neh sesedap pala otak jer...ingat-ingat lupa pulop tu masa tengok resepi kat tv. Penyudahnya mokcik wat ikut adunan buat donat pastu balut ngan plastik dan simpan dlm peti ais semalaman.

Esoknya baru canai doh secara pepanjang skit dan kemudian sapu mentega yg disejukkan dan lipatkan doh menjadi beberapa lipatan. Pastu canai lagi doh dan sapu kan mentega lagi dan ulangi step di atas sehingga menjadi beberapa lapis.

Untuk inta pulok mokcik wat inti sardin yang macam nak buat inti karipap sardin tu. Bila dah doh di canai letakkan inti dan lipat elok-elok.

Biarkan doh rehat seketika dan sapukan telur kuning sebelum dibakar. Bakar  lebih kurang 10-20 minit

Puff sardin


Puff + kopi... jom mengepi...



5 comments:

anitadiana said...

sedapnya....sardin..mak ita suka tu...tapi tak oven lah..mcm ne nak membakar...tengok aje lah ...

aizamia3 said...

dugaan betul masa dalam pantang ni.. kihkihkih..

Ceni said...

mak ita,

sardin adalah makanan sorga weyyy...

Mas,
sabaq-sabaq dulu... lepas pantang bleh mkn satu kontena nanti...

Aida78 said...

ermmm sardin pulokkkk mak ceni ni...

mama4A's said...

dh lama tk wat n mam puff... bak sini brg seketui kak ceni... hukhuk..