Sila Klik Iklan Ini

Wednesday, April 11, 2012

UBI REBUS

Jom kita makan ubi rebus kenkawan, makanan klasik org dedolu, makanan ala-ala pra sejarah gitew...oppp silap fakta bukan makanan pra sejarah tetapi makanan sejarah.

Kenapa makanan sejarah? Sebabnya tok-tok kita dulu selalu duk citer jasa en. ubi kayu yang menjadi makanan utama rakyat tanah melayu semasa era perang jepun. Maklumla time tu makanan payah dan beras-beras pulok telah dicatu oleh pihak jepun.

Masa mokcik kecik-kecik dedolu pun selalu gak sarapan pagi ubi rebus tapi sekarang dah susah nk jumpe ubi rebus dibuat sarapan pagi. Kalu ada pun ubi akan dibuat kuih muih seperti lepat atau kuih talam untuk sarapan pagi atau minum petang.

Selalunya dulu kami makan ubi rebus ini bersama kelapa parut, ikan masin atau ikan rebus. Tapi bagi orang sebelah pantai barat ini ubi rebus dimakan dengan sambal bilis atau sambal kicap seperti yg mokcik makan di Batu Pahat pada tahun 2006. Hamek ko 6 tahun sudah pun masih diingati lagi akan en. ubi kayu.

Masa mokcik pi visit di Batu Pahat tahun 2006 dolu, hotel Katerina iaitu hotel yg paling hebak di Batu Pahat telah sediakan ubi rebus untuk kami sebagai supper yang dimakan bersama dengan sambal bilis. Emm terkejut jugak la kami sampaikan kami main teka-teki tekuk ngan panel time tu sbb tak percaya apa yg hotel hidangkan, nampaknya en. ubi rebus sudak glamer sbb sudah dikomersilkan dan sudah masuk hotel... kelasss  uolllsss.... 

 en. ubi rebus dan sambal bilis


 en. ubi yg sudah empuk


 sambal bilis


Jemput makan




2 comments:

Aida78 said...

waaaa sedapnya lma xx makn ubi rebus nampak gebu jerk...yumeeee...nak cikit...

anitadiana said...

lamanya tak makan ubi rebus..susah nak cari kalu kat pasar selalu kena yg tak empuk....terbaik lah cini..walaupun makanan dodulu..tapi sedappppppppp...