Sila Klik Iklan Ini

Friday, July 8, 2011

PULUT MANGGA

Jom makan pulut mangga...

Almaklum lah tengah musim buah sekarang neh, jangan disia-siakan peluang yg dtg neh. Buah mangga neh mokcik beli sampai 3 kilo, apa lagi kembung perut mkn manggalah kami, selain diblend buat air kami juga mkn mangga bersama pulut time minum petang.

Bagi penggemar pulut nekmat oooo... Ini kali pertama mokcik mkn pulut cam ginih, kalu pulut durian tu dari kecik dak selalu sgt mkn. Kat Perlis ni lah makanan kegemaran depa... harumanis yg teramat harum dan manis ting ting itew...


Pulut mangga

Bahan-bahannya adalah:
  • 2 cawan beras pulut
  • 1 sudu kecil garam
  • 1 sudu makan gula
  • santan secukupnya
  • beberapa helai daun pandan
  • 2 biji mangga dikupas dan dipotong

Cara masak pulut adalah menggunakan kekdah masak microwave:
  • Basuh dan bilas beras pulut
  • Masukkan dalam bekas yang tahan microwave
  • Masukkan santan secukupnya (agak-agak sehingga pulut tenggelam sahaja, jangan terlalu banyak santan nanti pulut akan terlebih lembek).
  • Masukkan gula, garam dan daun pandan, kacau
  • Letakkan bekas berisi pulut dalam microvawe dan masak menggunakan masa selama 2 minit dahulu, seterusnya sambung 2 minit lagi dan 2 minit lagi, kalu pulut masih tak masak tambah 2 minit lagi.
  • Bila pulut dah masak hidang bersama mangga yg dihiris dan sedia utk dimakan.


Jemput makan


5 comments:

aizamia3 said...

macam best, kecur nengok buah mangga itu..

Ceni said...

Mas: amat besh wooo...tapi kalu buah mangga masam akan jadi x besh laaa

Saliha said...

mabelesnyerrr...mesti dicoba ni

anitadiana said...

sedopnya...masa kat restoren thai tu..dia bubuh santan kat atas pulut tu...mcm berkuah lah..sedap nya..

Ceni said...

Saliha: wajib coba...

Mak Ita: saya x wat kuah tu,ni pong dah mkn byk, kalu ader kuah mau nyer bertambah-tambah la nanti..